Henkilöbrändi ja työnantajamielikuva/ VKO 19
Henkilöbrändi on henkilöön liittyvä kokonaisuus, joka koostuu samoin kun brändi; imagosta ja maineesta. Henkilöbrändi jaetaan usein kahteen, persoonabrändiin ja ammattibrändiin. Henkilöbrändi syntyy halusi henkilö sitä itse tai ei. Sosiaalisen median tultua yhä suositummaksi, on sen avulla helppo rakentaa omaa henkilöbrändiään. Esimerkiksi Linkedin on tänä päivänä loistava alusta ammattibrändin luomiseen sekä vahvistamiseen. Henkilöbrändi muodostuu henkilöön liittyvän tiedon kokonaisuuden.
Työnantajamielikuva puolestaan tarkoittaa yrityksen brändiä ja sen mielikuvaa työnantajana. Samoin kuin työntekijän on vakuutettava yritys siitä, miksi juuri hänet pitäisi palkata, myös yritysten tulee saada hakija kiinnostumaan juuri heidän eikö kilpailijoiden työpaikasta. Tietyillä aloilla on kova kilpailu ja tarve työntekijöistä ja juuri tämän takia yrityksen brändi työnantajana voi olla monelle hakijalle ratkaisevassa asemassa. Yrityksen on hyvä olla tietoinen siitä, millainen heidän työnantajamielikuvansa on, jolloin he voivat hyödyntää tätä heidän strategisessa suunnittelussa, sillä kaikki yritykseen liittyvä viestintä ja informaatio vaikuttaa siihen, millaisena työnantajana nykyiset ja uudet työntekijät pitävät yritystä.
Lumene hakee aika ajoin työntekijöitä tiettyyn tehtävät, mutta heille voi jättää myös avoimen työnhakuilmoituksen. Kaikkien tehtävien kautta, joita olen tämän moduulin aikana tehnyt ja niiden kautta se millaisen kuvan minä olen yrityksestä saanut, on pelkkää positiivista. Lumenella halutaan olla lähellä asiakkaita, kuluttajia sekä työntekijöitä. Heidän sosiaalisen median kautta asiakkaat pääsevät hyvin lähelle yritystä ja sitä kautta nähdään hieman pintaa syvemmällekkin. Yksi minun tämän hetken suosikeista heidän sosiaalisessa mediassa, on heidän instagram live videot. Livet sisällöt vaihtelevat paljon ja seuraajat (mahdolliset asiakkaat) pääsevät kyselemään ja juttelemaan ammattihenkilön kanssa Lumenesta. Ainakin itselle tästä tuli todella lämmin olo ja sain tunteen, että Lumenen välittää aidosti asiakkaistaan ja he haluavat auttaa meitä erilaisin keinoin. Kysyin muutamilta tuttaviltani millainen mielikuva heillä lumenesta on ja samoin kuin minulla monelle nousi sanat luotettava ja vastuullinen. Noita kahta sanaa käytettiin tuotteiden arvonlupausten sekä ihmisläheisyyden kohdalla. Voisin itse kuvitella hakevani jonain päivänä Lumenelle töihin, jo sen pohjalta millainen mielikuva minulla yrityksestä on.
Hyvä työnantajamielikuva on liiketoiminnalle melko oleellinen osa. Itsellä se millainen kuvitelma minulla on yrityksestä, vaikuttaa myös ostopäätöksiini. Jos siis työnantajamielikuva yrityksellä on huono, ei se varmasti asiakkaita ainakaan lisää tuo. Yrityksen kokonaiskuva on siis erittäin tärkeä ja sitä on hyvä välillä pysähtyä miettimään ja tarkastelemaan löytyisikö jotain mitä tähän voisi parantaa. Myös työntekijöiden henkilöbrändäys ja etenkin ammattibrändäys on tärkeä osa hyvän tuloksen synnyttämiseen. Se millainen mielikuva asiakkaalle tulee työntekijästä on myös osa ostopäätöksen tekoa. Yritys ja yrityksen brändi on erittäin iso kokonaisuus.
Kommentit
Lähetä kommentti