Tulevaisuus/VKO 16
Lumenella ehdottamasti kehityksen ajurina toimii vahva syntytarina ja sen pitäminen elossa, Suomalaisuus ja vastuullisuus. Lumenen toimintaa ja toimintatapoja kehitetään entisestään jatkuvasti ja Lumene pysyy todella hyvin ajantasalla. Yritys siis seuraa maailman ja suomen trendejä ja reagoi niihin mahdollisilla tavoilla.
Yksi Lumen tämän hetken trendeistä on kanvainvälisyys. Sitä kohti ollaan tehty jo pitkään töitä ja nyt on yrityksen yksi suurimmista strategia alueista. Yritys panostaa tällä hetkellä paljon luonno tukemiseen, jonka seurauksena esimerkiksi Turve- tuotteet lopetettiin. Sen sijaan nyt panostetaan ja lisätään marjojen käyttöä kosmetiikassa.
Kuten monesti olen maininnut Lumenen liiketoiminnan tärkeä osa on vastuullisuus. Mielestäni tätä voi kutsua megatrendiksi, sillä se on ollut heillä alusta alkaen, mutta sitä ollaan kehitetty lähes kokoajan. Vastuullisuutta otetaan heillä huomioon tuotteiden pakkauksissa ja valmistuksessa, mutta myös vastuullisuus huomioidaan asiakkaiden ja työntekijöidenkin kohdalta.
Melko nopeasti Lumenen perustuttua ja etenkin kun Noiron Oy:kin myi loputkin osakkeensa Lumenelle, alkoi lumene pikkuhiljaa panostaa kansainvälisyyteen. Alkuun kuitenkin se oli sivutoimista ja tähän ei oltu edes määritelty tiettyä henkilö tätä hoitamaan, vaan sitä hoidettiin "vähän siinä sivussa". Loppujen lopuksi tänä päivänä yritys pyrkii kasvamaan kansainvälisesti ja uskon, että alkuvaiheessa pienellä työllä on suuri merkitys tänäkin päivänä. Vaikkei alkuun kansainvälisyyten panostettu laajasti, sai Lumene kuitenkin yrityksen nimeä maihin, jolloin tänä päivän kansainvälistyminen on huomattavasti helpompaa, kun nimi ollaan edes pienesti mainittu muualla maailmassa.
Ennakointi on varmasti yrityksille haastavaa ja varsinkin oikeanlaisen ennakoinnin tekeminen. Usein yritys"ennakoi" tulevaisuutta liian kapeasti. Tulevaisuutta ennakoidaan kilpailijoiden, asiakkaiden, työkaverien ja liikekumppaneiden kautta. Jos lumene haluaisi ennakoida oikeasti liiketoimintaansa, pitäisi se katsoa paljon laajemmin ja kauempaa. Ennakoinnin luonne ja käsitys tulee ymmärtää oikein. Yritys voisi lähteä liikkeelle kysymyksillä; Onko ennakointi vain tiettyjen henkilöiden vai kaikkien vastuulla, mihin tarvitsemme ennakointia ja onko ennakointi ylimmän johdon kertaponnistus strategiatyön keskellä vai jatkuvaa keskustelua yhdessä eri sidosryhmien kanssa? Näiden kysymysten kautta päästään kiinni ennakoinni luonteeseen ja rooleihin ja tämä on todella tärkeä osa ennakointia. Yhteisymmärryksen pohjalta on huomattavasti helpompi tuoda tulevaisuuteen liittyviä tietoja päätöksentekoihin ja tällä vahvistetaan yrityksen ennakointikykyä. Lumenen siis kannattaisi keskittyä kysymyksiin ja pohtia ennakointi- sanaa tarkasti, tämän jälkeen lähteä miettimään asioita tämän kautta. Uskon, että Lumene on toiminutkin näin, sillä esimerkiksi heillä on ollut jo kauan ennekuin vastuullisuudesta tuli näin suuri ja suosittu osa liiketoimintaa, niin he panostivat siihen jo silloin. Voi siis olla, että esimerkiksi näiden kysymysten kautta he ovat alkaneet panostaa tähän jo nimenomaan ennakointi mielessä. Tulevaisuuden miettiminenkin ja siitä puhuminen ihan "ohimennen" ja päivittäin voi nostaa joitain mahdollisia ennakointi tapoja. Kommunikoinnilla voi siis mielestäni myös vaikuttaa ennakointiin paljon ja tällä tavoin ennakointi toiminta tapoja voi tulla vastaan ihan sattumaltakin.
Lähteet,
https://tulevaisuus.fi/kasitteet/kasitteita-a-h/
https://lutpub.lut.fi/bitstream/handle/10024/159025/Kandidaatinty%C3%B6.pdf?sequence=1&isAllowed=y
https://tulevaisuus.fi/kasitteet/kasitteita-s-o/
https://tulevaisuus.fi/kasitteet/kasitteita-i-r/
https://www.sitra.fi/blogit/miten-teilla-ymmarretaan-ennakointi/
https://blog.kauppalehti.fi/puheenvuoroja-tulevaisuudesta/tulevaisuus-siita-kannattaa-kiinnostua
Selkeä käsitemäärittely ja hyvää pohdintaa trendeistä ja ennakoinnista Lumenen liiketoiminnassa.
VastaaPoista