Tulevaisuus/ VKO 16

Markkinoinnin trendi

- asiakaskokemus ratkaisee





Valitsin trendiksi markkinoinnin ja yksilökohtaisemmin "asiakaskokemus ratkaisee" aiheen. Asiakaskokemus viittaa organisaation ja asiakkaan väliseen vuorovaikutussuhteeseen. Asiakaskokemus on trendi, josta yritykset haluavat kaikki osansa; ainutlaatuinen asiakaskokemus auttaa erottumaan kilpailijoista ja toimii brändin henkilöitymänä. Yleisesti asiakaskokemus koostuu mielikuvista ja tunteista, jotka syntyvät kaikista kohtaamisista yrityksen kanssa, oli ne sitten yrityksen edustajien, kanavien tai palveluiden kanssa. Kokonaisuus on siis erittäin tärkeää hyvän asiakastyytyväisyyden kanssa. Hyvän asiakastyytyväisyyden saavuttamiseksi, yksilön kokemus tulee saada vastaamaan hänen odotuksiaan. Asiakaskokemukset ovat erittäin olennainen osa liiketoiminnan kehittämistä ja kasvattamista ja asiakaskokemuksen mittaamisesta on merkittäviä hyötyjä liiketoiminnalle. Asiakaskokemus tulee näkyviin niin sisäisesti, että ulkoisesti sekä suoraan, että epäsuorasti. Asiakaskokemuksen yksi ensimmäinen askel on, kun asiakas tulee myymälään; miten asiakas kohdataan, tervehditäänkö, autetaanko ym.., millainen asiakkaan ostokokemus on, miten kaupanteko käydään asiakkaan kanssa, miten tuotteet toimivat kun niitä päästään käyttämään, onko ne sellaisia mitä kaupassa ja mainoksissa luvattiin...? Asiakaskokemukseen vaikuttaa siis todella moni asia ja jo enne myymälään tai verkkokauppaan menoa asiakkaalla on jonkinlainen mielikuva yrityksestä (mainokset, muiden puheet ym..)  ja tämäkin on tärkeä osa asiakaskokemusta.

Tänä päivänä asiakkaat osaavat vaatia enemmän ja yritys ei ole valmis tarjoamaan sitä mitä asiakas haluaa, kilpailijoista löytyy varmasti joku, joka on valmis tekemään sen. Siksi positiivinen ja yhtenäinen asiakaskokemukseen on tärkeä panostaa. Tämä takaa osaltaan yrityksen jatkuvaa kasvua. Teknologian ansiosta yritysten on helpompi hoitaa ja johtaa asiakkuuksia. Samalla internetin ja somen yleistymisen myötä verkkokauppa, kauppaketjun kansainvälistyminen ja konseptin erilaistuminen tarjoaa asiakkaille entistä enemmän valinnanvaraa, resursseja ja tietoa päätöksentekoon. Mahdollisuudet vertailla ja kilpailuttaa vaihtoehtoja on siirtynyt nyt näiden ansioista yrityksiltä asiakkaille.

Lumenella vastuullisuus on yksi liiketoiminnan lähtökodista. Lumenelle se ei tarkoita vain tuotteiden valmistamista ja tuotantoa, vaan vastuullisuus otetaan huomioon myös asiakastyytyväisyyden varmistamisessa ja yhteisestä hyvästä huolehtimiseen saakka. Yritys siis ottaa todella vahvasti työssään huomioon asiakkaat ja niiden tarpeet ja toiveet. Kilpailija etuuden huomioinnissa, Lumene toimii todella trendien harjoilla. Trendien seuraaminen ja niihin vastaaminen on yritykselle tärkeää ja kokoajan halutaan kehittää tuotteita asiakkaita kuunnellen.

kuva: https://www.lumene.com/fi/responsibility.html

Lumenen verkkosivuilla evästeiden avulla voidaan räätälöidä asiakkaan mieltymyksten mukaisesti tuotteiden esittelyä ja suosittelua. Toiminnallisuusevästeiden avulla tunnistetaan asiakas ja asiakkaan mieltymykset ja otetaan ne huomioon esimerkiksi personoimalla verkkosivujen sisältöä asiakasta varten, tervehtimällä asiakas nimellä ja muistamaan hänen mieltymykset, kuten kielivalinta ja maantieteellinen alue.
   Kohdennusevästeiden avulla taas tallennetaan vierailut verkkosivuilla, tarkastellut sivut ja niiden sisältö. Tämän kautta tietoon tulleet mieltymykset huomioidaan käyttäen näitä tietoja verkkosivujemme ja siellä olevien mainossisällön sovittamiseksi asiakkaan mieltymyksiin. Monia muitakin evästetä käytetään, jotta Lumen saisi asiakkaan verkko-ostoksistakin entistä asiakaslähtöisemmät ja näin kohotettua asiakastyytyväisyyttä ja parannettua kuluttajan asiakaskokemusta.






Lähteet,

https://www.dagmar.fi/trendit/markkinoinnin-trendit-2020/
https://www.questback.com/fi/ratkaisut/asiakaskokemus/
https://www.trustmary.com/fi/blogi/asiakaskokemus/asiakaskokemuksen-maaritelma-mita-asiakaskokemus-on/
https://kulmia.fi/paras-asiakaskokemus-lahtee-hyvasta-kaytoksesta/
https://www.lumene.com/fi/tarinamme.html
https://www.lumene.com/fi/privacy-policy.html

Kommentit