Toimintaympäristön oppimistehtävä/ VKO 14

Lumenen toimialana ovat kosmetiikka- ja kemiateollisuuden aineiden sekä näiden alojen tuotteiden, laitteiden, välineiden ja tarvikkeiden maahantuonti, valmistus, tukku- ja vähittäismyynti samoin kuin muun näihin liittyvän liiketoiminnan harjoittaminen. Yhtiö voi omistaa ja hallita kiinteistöjä ja antaa niitä vuokralle sekä omistaa osakkeita ja muita arvopapereita. Yllämainittua toimintaa yhtiö voi harjoittaa joko suoraan tai tytär- ja osakkuusyrityksiä käyttäen. Päätoimialana kuitenkin Lumene keskityy hygieniaan ja kosmetiikkaan. Lumene on brändiuudistuksen myötä kasvattanut toimialaansa enemmän kansainväliseksi. Ennen Lumenen tavoitteena oli pyrkiä olemaan mahdollisimman monessa maassa muutaman tuotteen valikoimalla. Uudistuksen myötä yritys tähtää nyt kansainvälisesti vain muutamiin maihin ja kattavammalla valikoimallaan. Maita joihin Lumene hakee kasvua ovat ainakin Kiina ja Britannia, jossa Lumene brändi jo tunnetaan entuudestaankin. 


Tällä alalla kilpailua on todella paljon ja kilpailu kasvaa kokoajan. Kosmetiikka yrityksiä on jo suomessa todella paljon ja tähän lisättynä ulkomailla olevat yritykset, niin tietää kilpailun olevat todella kovaa. Brändit käyvät kovaa kilpailua samoista asiakkaista ja parhaista myyntipaikoista, sillä jo nyt markkinoilla on ylitarjontaa tuotteista ja sarjoista. Kovassa kilpailussa isojen, monikansallisten brändien kanssa pienten, itsenäisten brändien voi olla vaikea selvitä hengissä. Ainoa ratkaisu voi olla brändin erilaistaminen ja oman, yksilöllisen strategian valinta. 

Suomessa Lumenen pääkilpailijoina ovat saman tyylisiä tuotteita myyvä L'oreal ja Maybeline. Heillä löytyy suhteellisen samoissa hinnoissa pyöriviä tuotteita, ehkä hieman edullisemmilla hinnoillakin. Heillä löytyy myös hygienia tuotteita, sekä hiustuotteita. Tänä päivänä usean apteekki merkin suosio on kasvanut ihonhoidossa. Etenkin ruotsissa Lumenen suurena kilpailijana ihonhoidossa toimii apteekki merkki Aco ja Vishy.
   Lumene asettuu markkinoilla halpatuotteiden ja luksustuotteiden väliin ja näin heidän tuotteen toimivat arjen luksuksena. Tuotteissa on toimitusjohtajan sanoin ylellinen vaikutelma ja niissä on luksustuotteiden vaikutus, mutta niitä on varaa ostaa silloin, kun on tarve, eikä tarvitse miettiä onko nyt syntymäpäivät tai muu juhla syynä tuotteiden ostoon. Tämä kuvaa mielestäni Lumenea todella hyvin ja olen kokenut itse juuri näin. Aina tuotteiden ei tarvitse maksaa suuria summia, ollen tehokkaita, varsinkin kosmetiikassa ja ihonhoidossa. Lumene eroaa monista kilpailijoistaan myös lähtöperältään ja tarinaltaan, sillä sen kehitys ja ideointi on lähtöisin Pohjoisesta suomesta ja näin ollen tuotteet ovat hyvin suomalaisia. Tuotteiden valmistuksessa käytetään myös usein suomalaisia marjoja ja luonnonantimia, joita pääkilpailijoilla esimerkiksi ei ole. Lumenen arvojen huomioiminen kaikessa eroaa myös kilpailijoista. Heillä ei painoteta siihen, kuinka tuotteilla saa muokattua täysin ulkonäköä vaan heillä pyritään mainostamaan, kuinka heidän tuotteet tuovat käyttäjän omaa kauneuttaan esille.
   Kilpailijoihin verrattuna Lumene markkinointijohtajuus perustuu suomalaisuuden lisäksi erilaiseen markkinointistrategiaan. Toisinkuin monet kilpailijat, Lumene käyttää vain pienen osan noin 16% markkinointibudjetistaan mediamainontaan. Gallupin mukaan muutama vuosi sitten Lumenen mediapainotus oli 400 000 euroa, kun taas pääkilpailijan L'orealin 1,3 miljoonaa euroa. Median sijaan Lumene panostaa näkyvyyteen myymälöissä, yhteistyöhön kauppojen kanssa ja tapahtumamarkkinointiin. Tästä esimerkkinä on brändiuudistuksen myötä panostaminen myymälöiden valotaulumainontaan. Yksi suurimmista eduista kilpailijoihin nähden on Lumenen vastuullisuus kaikissa tuotteiden prosesseissa. Lumene ei testaa tuotteita eläimillä, joka on tänä päivänä erittäin kysytty asia. 


Etenkin nyt, kun Lumene pyrkii kansainvälistymään eritavalla, kuin muutama vuosi sitten, avaa se suuria mahdollisuuksia laajempaan kansainväliseen kasvuun ja näin ollen yrityksen laajenemiseen. Lumenen tuotteita halutaan ulkomailla ja etenkin Lumenen alkuperä ja tarina kiinnostaa myös ulkomailla. 

SWOT- analyysi





Lähteet,
https://www.finder.fi/Hygienia+ja+kosmetiikka/Lumene+Oy/Espoo/yhteystiedot/2780205
https://www.kauppalehti.fi/yritykset/yritys/lumene+oy/2377940-8
https://julkaisumyynti.turkuamk.fi/PublishedService?pageID=9&itemcode=9525113779
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=185&artikel=4300830
https://www.marmai.fi/uutiset/lumene-peittoaa-muut-meikit/d05011ba-8bf6-333e-86e4-0f80c06f6fc7

Kommentit

  1. Hienoa työtä! Kiinnostavasti kuvattu kasvutarinaa, markkina-asemaa ja kilpailua kansainvälisten brändien kanssa. Hyvää pohdintaa Lumenen markkinointistrategiasta. Olisi kiinnostava kuulla pohdintojasi siitä mitä mahdollisuuksia ja uhkia koronaviruksen vaikutus ja mahdollinen talouden taantuma vaikuttaa Luemen ja koko kosemtiikka ja hygieenisyys toimialaan.

    VastaaPoista

Lähetä kommentti