Toimintaympäristö/ VKO 14
Ensimmäisenä lähdin etsimään sivulta omilla hakusanoilla sopivaa tutkimusta/julkaisumateriaalia. Theseuksen sivuilta, aihe löytyi melko nopeasti, toisinkuin Aalto yliopiston sivuilla meni etsimiseen huomattavasti kauemmin aikaa.
Theseus
Valitsin juuri tämän tutkimuksen, sillä siinä käsiteltiin tarkemmin kosmetiikan myyntiä. Usein olen itsekin lukenut kosmetiikka alaan liittyvistä tutkimuksista tai julkaisusta, joissa kerrotaan todella laajasti koko kosmetiikka alasta, kun taas tässä painotettiin myymiseen, joka on yksi tärkeimmistä asioista koko yrityksen kannalta. Kyseisessä artikkelissa myös puhuttiin marketti myynnistä jossa on useita muitakin merkkejä ja siitä kuinka silloin huomioidaan jokainen merkki myös erikseen. Tutkimuksessa käytiin läpi myös brändin vaikutusta ostoihin ja sitä kuinka suuri merkitys brändin imagolla ja itse brändillä on tuotteiden rinnalle. Tätä tutkimusta Lumenekin voisi hyödyntää etenkin, kun he miettivät uusien työntekijöiden palkkaamista ja muutenkin koulutus tarkoituksessa.
https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/43888/Eronen.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Valitsin myös toisen tutkimuksen Theseuksen sivuilta, koska tätä voisi valitsemani yritys hyödyntää todella hyvin yrityksessään. Tutkimus vaikutti myös todella mielenkiintoiselta ja halusin itsekin lukea aiheesta tarkemmin oppimis mielessä. Tutkimus käsitteli siis blogien hyödyntämistä kosmetiikka-alan yritysten markkinoinnillisessa viestinnässä. Tässä kerrottiin, mitkä asiat olisi tärkeää ottaa blogissa esille sekä miksi ja nämä perusteltiin todella hyvin. Tutkimuksessa annettiin myös hyviä esimerkkejä, millainen blogi voisi olla visuaalisuuden puolesta. Viestinnän tärkeyttä painotettiin myös tutkimuksessa ja joitakin vinkkejä sen parantamineen annettiin.
Blogit ja etenkin sosiaalinen media on todella tätä päivää markkinoinnissa ja markkinointi blogi voisi toimia Lumenellakin todella hyvin.
https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/85870/Rokka_Eveliina.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Aaltodoc
Valitsin haun kohteeksi vain maisterivaiheen opinnäytetyöt ja avainsanaksi laitoin markkinointi. Lopulta löysin todella mielenkiintoisen opinnäytetyön, joka kertoi sosiaalisen median markkinoinnista osana tuottavuutta. Kuten aiemmankin tutkimuksen, tämänkin valitsin sillä aihe osuu todella hyvin kohde yritykseeni. Toisinkuin aiemmassa, tässä käsitellään tarkemmin markkinoinnin tuottavuutta sosiaalisessa mediassa ja Lumenella on todella vahva ja aktiivinen sosiaalinen media jo nyt, joten aihe sopii tähän todella hyvin.
Opinnäytetyössä kerrotaan, miten markkinointia sosiaalisessa mediassa voidaan tarkastella tuottavuuden ja vaikuttavuuden näkökulmasta. Kyseisessä opinnäytetyössä käytettiin Valio Oy.tä kohde yrityksenä. Kuitenkin vaikka ala tässä on täysin eri, saa jokaisen esimerkin käännettyä melkeinpä mihin yritykseen tahansa. Kuluttajiin vaikuttamista ja sen huomiointia markkinoinnissa avattiin myös tässä hyvin ja erilaisista sosiaalisen median mittareista kerrottiin tarkasti.
https://aaltodoc.aalto.fi/bitstream/handle/123456789/2286/hse_ethesis_12723.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Kommentit
Lähetä kommentti