Strategian oppimistehtävä/ VKO 13
Lumenen juuret ovat lähtöisin pohjoisen Suomen luonnosta ja hyvinvoinnin rituaaleista. Lumenen läheinen suhde luontoon ja pohjoisen erityiseen valonkiertoon huomioidaan tuotteissa ja tuotekehittelyssä. Vastuullisuus ja kestävä kehitys ovat Lumenen liiketoiminnan lähtökohtia ja työnteko sekä tuotekehitys perustuu näihin. Yrityksen vastuullisuus teemoja ovat 'Myymme vastuullisia tuotteita', 'Toimimme avoimesti kuluttajien kanssa', 'Tuotantomme on kestävää' ja ' Olemme vastuullisia yrityskansalaisia'.
Lumene hillitsee ilmastonmuutosta kiertotalouden kautta ja heillä pyritäänkin saamaan raaka-aineet ja muut materiaalit kiertämään mahdollisimman tehokkaasti. Lumene on hyödyntänyt jo 20 vuotta elintarvike- ja metsäteollisuuden sivuvirtoja ja on näin kiertotalouden pohjoismainen edelläkävijä kosmetiikka-alalla. Sivuvirtojen hyödyntäminen tarkoittaa, ettei pelkästään Lumenea varten poimita marjoja (kuten mustikkaa, karpaloa tai lakkaa), vaan Lumene käyttää tuotteissaan ne osat marjoista, jotka jäävät elintarvikevalmistuksesta yli. Lumene on hyödyntänyt myös turvetta, osana heidän tuotteitaan, mutta uuden ilmastostrategian myötä he lopettavat turpeen käytön ihonhoitotuotteissaan. Kestävään kehitykseen pohjautuen Lumene panostaa raaka-aine- ja pakkausmateriaalihankintoihin ja yrityksen tavoitteena onkin pyrkiä suljettuun materiaalikiertoon. Yrityksen tavoite onkin olla vuoteen 2025 mennessä hiilineutraali ja tähän tähdätään kovaa vauhtia.
Lumene aloitti kokonaisvaltaisen brändiuudistuksen syksyllä 2016. Yritys hakee nyt globaalia kasvua uudelleen lanseeraamalla Lumene- brändin. Brändiuudistuksessa haluttiin pitää brändin ydin entisellään ja sen takia tuotteet, nimi ja tarina ovat pysyneet lähes samana. Uudistuksella haettiin muutosta visuaaliseen ilmeeseen, logoon, tuotepakkauksiin sekä verkkosivuihin. Uudistuksen myötä Lumene on panostanut etenkin myymälöiden valotaulu mainontaan ja yritys pyrkii nyt saamaan laajemman osan valikoimastaan kansainvälisille markkinoille.
Lumenen arvot, missio ja yrityksen tähtäimet ovat todella tätä päivää ja niissä huomaa, kuinka yritys haluaa pysyä trendien mukana, vaikkakin Lumene on pitänyt alusta alkaen yhtenä tärkeimpänä osana heidän liiketoimintaa, sanan Vastuullisuus ja he ovat ottaneet tämän myös huomioon. Uskon, että Lumenen suosittuus vain jatkaa kasvua, heidän uusien strategioiden ja tavoitteiden saavutettua.
Lumene hillitsee ilmastonmuutosta kiertotalouden kautta ja heillä pyritäänkin saamaan raaka-aineet ja muut materiaalit kiertämään mahdollisimman tehokkaasti. Lumene on hyödyntänyt jo 20 vuotta elintarvike- ja metsäteollisuuden sivuvirtoja ja on näin kiertotalouden pohjoismainen edelläkävijä kosmetiikka-alalla. Sivuvirtojen hyödyntäminen tarkoittaa, ettei pelkästään Lumenea varten poimita marjoja (kuten mustikkaa, karpaloa tai lakkaa), vaan Lumene käyttää tuotteissaan ne osat marjoista, jotka jäävät elintarvikevalmistuksesta yli. Lumene on hyödyntänyt myös turvetta, osana heidän tuotteitaan, mutta uuden ilmastostrategian myötä he lopettavat turpeen käytön ihonhoitotuotteissaan. Kestävään kehitykseen pohjautuen Lumene panostaa raaka-aine- ja pakkausmateriaalihankintoihin ja yrityksen tavoitteena onkin pyrkiä suljettuun materiaalikiertoon. Yrityksen tavoite onkin olla vuoteen 2025 mennessä hiilineutraali ja tähän tähdätään kovaa vauhtia.
Lumene aloitti kokonaisvaltaisen brändiuudistuksen syksyllä 2016. Yritys hakee nyt globaalia kasvua uudelleen lanseeraamalla Lumene- brändin. Brändiuudistuksessa haluttiin pitää brändin ydin entisellään ja sen takia tuotteet, nimi ja tarina ovat pysyneet lähes samana. Uudistuksella haettiin muutosta visuaaliseen ilmeeseen, logoon, tuotepakkauksiin sekä verkkosivuihin. Uudistuksen myötä Lumene on panostanut etenkin myymälöiden valotaulu mainontaan ja yritys pyrkii nyt saamaan laajemman osan valikoimastaan kansainvälisille markkinoille.
Lumenen arvot, missio ja yrityksen tähtäimet ovat todella tätä päivää ja niissä huomaa, kuinka yritys haluaa pysyä trendien mukana, vaikkakin Lumene on pitänyt alusta alkaen yhtenä tärkeimpänä osana heidän liiketoimintaa, sanan Vastuullisuus ja he ovat ottaneet tämän myös huomioon. Uskon, että Lumenen suosittuus vain jatkaa kasvua, heidän uusien strategioiden ja tavoitteiden saavutettua.
Lähteet,
https://www.sttinfo.fi/tiedote/lumene-hillitsee-ilmastonmuutosta-kiertotalouden-keinoin?publisherId=69817873&releaseId=69876007
https://www.lumene.com/fi/responsibility.html
https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/117412/Thesis_Lumene_finished.pdf?sequence=1&isAllowed=y
https://www.marmai.fi/uutiset/lumene-50-uusii-brandiaan-ja-hakee-markkinointikumppania-mutta-se-on-osoittautunut-hankalaksi-emme-me-halua-mitaan-ravakkaa-ja-erilaista/76e0ed3c-dacf-4fb4-8aae-82c510baf299
https://www.sttinfo.fi/tiedote/lumene-hillitsee-ilmastonmuutosta-kiertotalouden-keinoin?publisherId=69817873&releaseId=69876007
https://www.lumene.com/fi/responsibility.html
https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/117412/Thesis_Lumene_finished.pdf?sequence=1&isAllowed=y
https://www.marmai.fi/uutiset/lumene-50-uusii-brandiaan-ja-hakee-markkinointikumppania-mutta-se-on-osoittautunut-hankalaksi-emme-me-halua-mitaan-ravakkaa-ja-erilaista/76e0ed3c-dacf-4fb4-8aae-82c510baf299
Kommentit
Lähetä kommentti