Kilpailukeinot oppimistehtävä/ VKO 17
Lumenen suurin ylpeys itsessään on laadukkaat, pohjoismaiset raaka-aineet sekä aito ja ainutlaatuinen näkökulma kauneuteen. Tähän ollaan pyritty alusta lähtien ja tähän pyritään myös tulevaisuudessa. Pohjoisten raaka-aineiden uutta käyttökohdetta ideoidaan ja toteutetaan kokoajan yhä enemmän. Laadukkuuteen on yhteydessä vastuullisuus, joka on yrityksen yksi lähtökohdista.
Minun mielestä Lumenella on erityisen hyvä tuotevalikoima ja heillä otetaan heidän arvolupaus huomioon kaikessa toiminnassa. Hyvän ja laajan tuotevalikoima takaa innovoiva ja tarkka tuotekehittely. Lumenen laboratoriossa suunnitellut ja kehitetyt tuotteet päätyvät tuotantoon kuukausien kehitys- ja testaustyön tuloksena. Ihonhoitotuotteiden kehityksessä voi mennä jopa parikin vuotta ja värikosmetiikan luomisessa vuoden verran. Vastuullisuus huomioidaan yrityksessä jo ideointi vaiheessa. Lumenella tehdään kehitystyötä jatkuvasti uusien raaka-aineiden suhteen, sillä pohjoisista luonnonraaka-aineista saatuja ainesosia ei voi vain ostaa kaupanhyllyltä vaan se tulee kerätä itse. Monia raaka-aineita, kuten kanervaa saadaan pohjoisesta, jota keräävät paikalliset 4H-kerholaiset.
Lumenen yksi tunnusmerkeistä on suomalaisuus ja sitä arvostetaan niin ulkomailla kuin Suomessakin. Tämä on yksi Lumenen kannattavuuden tae. Lumenella on myös arvot, joita etenkin tänä päivänä arvostetaan paljon ja joihin kuluttajat haluavat ostopäätöksissä panostaa. Lumenen haluaa brändinä olla sellainen, jonka tuotteita voi käyttää kaikki ympäri maailmaa, iästä, ihotyypistä ja ihoväristä riippumatta. Yritys ottaa nämä huomioon hyvin eri markkinakeinoin, kuten vaikuttajamarkkinoinnissa ja myyntipistemarkkinoinnissa. Lumene käyttää mainoskuvissa erinäköisiä, eri- ikäisiä ja eri lähtökohdista tulleita malleja. Vaikuttajamarkkinoinnissa yhtenä osana on Lumenen jokavuotinen brändilähettilään valinta. Vuosittain brändilähettilääksi valikoituu eri ihminen ja brändilähettilään "mallia" pyritään vaihtamaan arvoja kuunnellen ja niitä korostaen. Tänä vuonna 50- vuotta täyttävän Lumenen brändilähettilääksi valikoitui jo entuudestaan tuttu 45- vuotias Niina Kurkinen, joka on toiminut lumenen kasvona jo 1990- luvulla. Tällä haluttiin tukea yrityksen kiertotalouden sanomaa. Kilpailukyvyn säilytämiseksi heidän tulisi panostaa heidän jo olemassa olevaan linjaansa, tuoden esille pohjoista puhtautta ja luonnosta saatavien raaka-aineiden käyttöä tuotteissaan. Tämä erottaa Lumenen kilpailijoistaan ja vahvistaa myös heidän imagoaan jo nyt ylitarjotulla kosmetiikka markkinoilla.
Lähteet,
https://www.lumene.com/fi/careers.html
https://www.is.fi/mystyle/art-2000006028464.html
https://www.marmai.fi/uutiset/lumene-50-uusii-brandiaan-ja-hakee-markkinointikumppania-mutta-se-on-osoittautunut-hankalaksi-emme-me-halua-mitaan-ravakkaa-ja-erilaista/76e0ed3c-dacf-4fb4-8aae-82c510baf299
Minun mielestä Lumenella on erityisen hyvä tuotevalikoima ja heillä otetaan heidän arvolupaus huomioon kaikessa toiminnassa. Hyvän ja laajan tuotevalikoima takaa innovoiva ja tarkka tuotekehittely. Lumenen laboratoriossa suunnitellut ja kehitetyt tuotteet päätyvät tuotantoon kuukausien kehitys- ja testaustyön tuloksena. Ihonhoitotuotteiden kehityksessä voi mennä jopa parikin vuotta ja värikosmetiikan luomisessa vuoden verran. Vastuullisuus huomioidaan yrityksessä jo ideointi vaiheessa. Lumenella tehdään kehitystyötä jatkuvasti uusien raaka-aineiden suhteen, sillä pohjoisista luonnonraaka-aineista saatuja ainesosia ei voi vain ostaa kaupanhyllyltä vaan se tulee kerätä itse. Monia raaka-aineita, kuten kanervaa saadaan pohjoisesta, jota keräävät paikalliset 4H-kerholaiset.
Lumenen yksi tunnusmerkeistä on suomalaisuus ja sitä arvostetaan niin ulkomailla kuin Suomessakin. Tämä on yksi Lumenen kannattavuuden tae. Lumenella on myös arvot, joita etenkin tänä päivänä arvostetaan paljon ja joihin kuluttajat haluavat ostopäätöksissä panostaa. Lumenen haluaa brändinä olla sellainen, jonka tuotteita voi käyttää kaikki ympäri maailmaa, iästä, ihotyypistä ja ihoväristä riippumatta. Yritys ottaa nämä huomioon hyvin eri markkinakeinoin, kuten vaikuttajamarkkinoinnissa ja myyntipistemarkkinoinnissa. Lumene käyttää mainoskuvissa erinäköisiä, eri- ikäisiä ja eri lähtökohdista tulleita malleja. Vaikuttajamarkkinoinnissa yhtenä osana on Lumenen jokavuotinen brändilähettilään valinta. Vuosittain brändilähettilääksi valikoituu eri ihminen ja brändilähettilään "mallia" pyritään vaihtamaan arvoja kuunnellen ja niitä korostaen. Tänä vuonna 50- vuotta täyttävän Lumenen brändilähettilääksi valikoitui jo entuudestaan tuttu 45- vuotias Niina Kurkinen, joka on toiminut lumenen kasvona jo 1990- luvulla. Tällä haluttiin tukea yrityksen kiertotalouden sanomaa. Kilpailukyvyn säilytämiseksi heidän tulisi panostaa heidän jo olemassa olevaan linjaansa, tuoden esille pohjoista puhtautta ja luonnosta saatavien raaka-aineiden käyttöä tuotteissaan. Tämä erottaa Lumenen kilpailijoistaan ja vahvistaa myös heidän imagoaan jo nyt ylitarjotulla kosmetiikka markkinoilla.
Lähteet,
https://www.lumene.com/fi/careers.html
https://www.is.fi/mystyle/art-2000006028464.html
https://www.marmai.fi/uutiset/lumene-50-uusii-brandiaan-ja-hakee-markkinointikumppania-mutta-se-on-osoittautunut-hankalaksi-emme-me-halua-mitaan-ravakkaa-ja-erilaista/76e0ed3c-dacf-4fb4-8aae-82c510baf299
Kilpailukyvyn ytimessä tuotteiden keskeisimmät osa-alueet: materiaalit ja näkökulmaosaaminen. Hyvä.
VastaaPoista