Kasvu ja kansainvälistyminen/ VKO 15

Lääketeollisuusyhtiö Orien perusti vuonna 1948 Noiro Oy- nimisen yriyksen, joka valmisti teknokemian tuotteita. Vuonna 1970 yritys toi markkinoille Lumene- kosmetiikkasarjan. Jo muutamassa vuodessa Lumenesta tuli eniten myyty kosmetiikka sarja. Lumenen suosio sai alkunsa siis jo aivan tuotemerkin syntyessä. Noin kolmekymmentä vuotta Lumene toimi tuotesarjana Noiro Oy yrityksellä, mutta vuonna 2003 Orion myi Noiro Oy:n ostajaryhmälle, jonka muodostivat CapManin hallitsemat rahastot, pääomasijoitusyhtiö Langholm Capital LLP ja yhtiön toimiva johto. Yhtiö nimeksi muutettiin Lumene Oy vuonna 2005. Monia vuosia CapMan oli rahastoilla osana Lumenen yrityksessä, mutta vuonna 2014 CapMan myi loput Lumenen (12%) osakkeista Lumenelle.

Lumene on kasvanut koko ajan ja uusia kosmetiikka ja hygienia tuotteita tulee jatkuvasti markkinoille. Viimeisen kymmenen vuoden aikana merkittävä osa kasvua oli heidän brändiuudistuksensa, jossa haluttiin Lumenen ilmeestä houkuttelevampi ja modernimpi. Vaikka Lumene halusikin tehdä melko ison uudistuksen, halusivat he pitää kiinni ja korostavan lupaustaan: Pohjoisen luonnon voima- tieteen jalostamana. Tämä lause on kulkenut läpi Lumenen tarinan.

Viime vuonna Lumenen kasvua on haettu oman verkkokaupan kautta, mutta myös nimekkäiden jälleenmyyjien kautta kansainvälisyysstrategiassa.
Lumenen kansainvälisyys on moniin muihin suomalaisiin kosmetiikkayrityksiin verrattuna ollut jo pidempään hyvällä mallilla. Lumene tunnetaan monissa paikoin ja tuotteitakin on saanut ostettua jo monien vuosien ajan muualtakin maailmaa. Alunperin Lumenen tatkoitus oli levittää tietoutta heistä mahdollisimman moneen maahan, jotta ihmiset saisivat kuulla yrityksestä ja sen tarinasta ja tuotteista. Jo tällöin Lumene halusi kertoa syntytarinaansa myös ulkomailla. Kun tarkoitus oli päästä mahdollisimman moneen maahan, ei laajoja valikoimia voitu jokaiseen niistä maista viedä. Niimpä Lumenen tuotteita oli saatavilla vain muutamia tuotteita ja vaihtoehtoja ja laaja osa tuotteista, joita Suomessa myytiin, jäi vain Suomeen.
   Tämä ei ollut ainoastaan huono asia, sillä tänä päivänä kansainvälinen tietoisuus Lumenesta on laajaa ja monissa maissa tiedetään meikki merkki Lumene. Brändiuudistuksen ja toimitusjohtajan vaihdon myötä kansainvälisyyteen lähdettiin panostamaan entistä enemmän ja tähän haluttiin uusi strategia. Muutama vuosi sitten kansainvälisyysstratgiana oli lähteä hakemaan laajempaa kasvua kansainvälisesti muutamien maiden välillä ja paljon laajemmalla tuotevalikoimalla. Kasvua haetaankin nyt Kiinasta ja Iso-Britanniasta.

Tällä alalla kilpailu on todella laajaa ja uusia yrityksiä alalle tulee lisää koko ajan. Kasvu ja kansainvälistyminen onkin yhdet avainsanat yrityksen menestymiseen. Minusta todella hienoa on etenkin se kuinka paljon Lumenella otetaan huomioon sen syntyperää ja ajatusideologiaa. Sitä tuodaan hienosti esille tänäkin päivänä ja sen kautta ainakin minulle tulee tietynlainen luottamus yritystä kohtaan.
   Tänä päivänä kuluttajat haluavat uusia tuotteita koko ajan ja uusien tuotteiden tuottaminenkin on nykypäivänä huomatavasti helpompaa kuin ennen, digitalisaation, innovatisuuden ja teknologian kehityksen myötä. Lumene toki on Suomessakin hyvin suosittu ja luottoasiakkaita yrityksellä varmasti täälläkin löytyy paljon, mutta niinkuin aiemminkin sanoin, kilpailu on kovaa ja kansainvälisyys vain vahvistaa Lumenen asemaa. Uskon myös, että uusi kansainvälisyysstrategia on tuottavampi kuin edellinen ja tällä saadaan tulojen lisäksi myös näkyvyyttä enemmän, vaikka maita, johon nyt panostetaankin on vähemmän.

Lähteet,

https://www.is.fi/taloussanomat/porssiuutiset/art-2000001838989.html
https://www.marmai.fi/uutiset/kasvua-havitteleva-lumene-uudisti-brandinsa/5896e25d-06d5-389a-8978-06c597a5b907
https://www.vapamedia.fi/2019/11/21/lumenen-branditarina-kantaa/

Kommentit

  1. Kiinostava kasvun tarirnaa, pääomasijoittajiakin mukana ja hyvää pohdintaa toimialan luonteesta.

    VastaaPoista

Lähetä kommentti