Vastuullinen liiketoiminta/ VKO 12
Sustaianble Brand IndexTM on Euroopan suurin kestävyyteen keskittyvä tutkimus.
Miten vastuullisuus brändin rakentamisessa näkyy ja miten sitä voi kehittää?
- Tietoa kestävän brändäyksen arvosta ja tiedosta on syytä levittää. Sillä uskotaan, että mitä enemmän yritykset puhuvat kestävyydestä ja miten heidän yrityksessään kestävyys huomioidaan, sitä enemmän se kuluttajia kiinnostaa. Lisääntynyt kiinnostus taas johtaa tiedon lisäämiseen, joka johtaa pitkällä tähtäimellä korkeimpiin tuloksiin. Yrityksen on tärkeä miettiä brändiä sisältä päin ja käydä syvällisesti läpi, missä kaikkialla voisi kestävyyttä ottaa huomioon ja kysyä itseltään kysymys, miksi se ja sen huomioiminen on tärkeää? Jos brändi totuudenmukaisesti tietää, miten vastuullisuutta voi tuoda enemmän esille, on se jo erittäin hyvä lähtökohta lähteä kyseistä asiaa kehittämään. Näin ollen kommunikointi on suuri edellytys kestävän brändin luomiseen. Tänä päivänä kestävän brändin rakentaminen on erittäin kriittistä, koska lisääntyneen kiinnostuksen seurauksena kuluttajien keskustelu aiheesta on lisääntynyt ja kestävälle toiminnalle kaikilla aloilla riittää kysyntää.
Mitkä tutkimustulokset luvussa 2 olivat mielestäsi kiinnostavia?
- Kaikki neljä käyttäytymisryhmää oli hyvin erilaisa ja jakuatuivat laajasti maiden välillä. Kohderyhmäkeskeisesti jako maiden välillä oli kuitenkin melko tasainen, mikä oli mielestäni mielenkiintoista. Mielestäni 'omistatunut' kohderyhmä oli kaikista mielenkiintoisin, koska siinä kestävyys huomioidaan ihan jokaiselta kantilta. Itselläni tälläinen tyyli olisi liian radikaali ja tiedän ettei se tulisi toiminaan, mutta oli mielenkiintoista lukea tälläinenkin näkemys asiasta.
Pohdi, millaisella markkinoinnilla ja viestinnällä vaikutetaan raportissa kuvattuihin neljään eri kohderyhmään (Ego, Moderate, Smart ja Dedicated)? Voit myös ehdottaa eri ryhmille sopivia tuotteita tai palveluja.
- EGO kohderymälle suosittelisin markkinointia ja mainontaa, joka olisi mahdollisimman yksinkertaista ja helppoa, sillä he eivät ole äärettömän kiinnostuneita keskittymään tiedon etsintään vaan kaipaavat helppoja ratkaisuja. Kyseiselle ryhmälle myös rahan käyttö on tärkeää, joten halpojen hintojen mainostaminen voisi toimia. Heidän kohderyhmänsä on kiinnostunut erityisesti urheilusta, joten mainonta ja markkinointi, jossa hyödynnettäisiin urheilutapahtumia tai urheilijoita voisi toimia.
- MODERATE kohderyhmälle tärkeää on 'kohtuus kaikessa'. Kyseiselle ryhmälle raha, mutta myös järkevät päätökset ovat tärkeitä. Heille voisi toimia myös erilaiset kampanjat, jolla voisi säästää rahaa, mutta näissä täytyisi huomioida jotenkin vastuullisuus. Modetary kohderyhmälle helpot vastuulliset valinnat toimivat, mutta liian paljon tähän he eivät halua käyttää aikaa. Tämä kohderyhmä tekee päätöksiä usein trendien perässä, joten trendimainonta,- ja markkinointi toimisi heille hyvin.
- SMART kohderyhmä tietää mitä haluaa ja on valmis ottamaan asioista selvää. Tälle kohderyhmälle on ehdottomasti tärkeämpää miettiä kohdennettua mainontaa, verrattuna edellisiin. He haluavat ottaa vastuullisuuden huomioon jokapäiväisille teoilla ja siksi heille suosittelisin nimeomaan kohdennettua markkinointia ja mainontaa.
- DEDICATED kohderymälle kestävyys on pääasia kaikissa elämän osa-alueissa. He ovat usein hyvin tietoisia yritysten toiminnoista ja haluavat kertoa oman mielipiteensä lähes kaikkeen. Samoin kun Smart- kohderyhmälle, niin tällekkin painottaisin kohdennettua markkinointia sekä mainontaa. Kuitenkin edellistä kohderyhmää tarkemmin miettisin mitä mainostan ja markkinoin, sillä he ottavat kaikesta selvää ja kertovat kyllä jos jokin yritystoiminnassa mättää.
Miten vastuullisuus näkyy valitsemasi yrityksen toiminnassa ja viestinnässä?
- Lumenella vastuullisuus tarkoittaa konkreettisia tekoja raaka-aineiden vastuullilisesta hankinnasta, asiakastyytyväisyyden varmistamiseen ja yhteisestä hyvästä huolehtimiseen asti. Yritys on kiteyttänyt vastuullisuuden neljään painopisteeseen, joita ovat; vastuullisten tuotteiden myynti, avoin toimiminen kuluttajien kanssa, kestävä tuotanto ja vastuullinen yrityskansalaisena oleminen.
Vastuullisuudessa Lumene huomioi myös sidosryhmien odotukset, näkemykset ja toimintaan vaikuttaviin megatrendeihin. Lumene huolehtii tuoteiden turvallisuudesta, eikä tee eläinkokeita. Heillä huolehditaan koko hankintaketjun vastuullisuudesta ja tuotannossa hyödynnetään kestäviä luonnonvaraisia raaka-aineita. Pakkasumateriaaleja kehitellään koko ajan ja niistä pyritään tekmeään kokoajan kestävämpiä. Lumenella keskitytään tähtäämään hiilineutraaliin tuotantoon ja he tekevät jatkuvasti toimia tuotantonon päästöjen vähentämiseksi sekä jätehuollon ja kierrätyksen tehostamiseksi. Vastuullisuutta Lumene ottaa huomioon myös asiakasviestinnässä. Heillä halutaan huolehtia avoimestä vuorovaikutuksesta kuluttajien kanssa ja seurata asiakastyytyväisyyttä jatkuvasti. Asiakkaiden ja kuluttajien kuunteleminen on Lumenelle tärkeää ja näin he edistävät toiminallaan ihmisten hyvinvointia.
Lähteet:
https://www.lumene.com/fi/responsibility.html
https://learn.hamk.fi/pluginfile.php/205049/mod_resource/content/1/Official%20Report%20FI.pdf
-
Miten vastuullisuus brändin rakentamisessa näkyy ja miten sitä voi kehittää?
- Tietoa kestävän brändäyksen arvosta ja tiedosta on syytä levittää. Sillä uskotaan, että mitä enemmän yritykset puhuvat kestävyydestä ja miten heidän yrityksessään kestävyys huomioidaan, sitä enemmän se kuluttajia kiinnostaa. Lisääntynyt kiinnostus taas johtaa tiedon lisäämiseen, joka johtaa pitkällä tähtäimellä korkeimpiin tuloksiin. Yrityksen on tärkeä miettiä brändiä sisältä päin ja käydä syvällisesti läpi, missä kaikkialla voisi kestävyyttä ottaa huomioon ja kysyä itseltään kysymys, miksi se ja sen huomioiminen on tärkeää? Jos brändi totuudenmukaisesti tietää, miten vastuullisuutta voi tuoda enemmän esille, on se jo erittäin hyvä lähtökohta lähteä kyseistä asiaa kehittämään. Näin ollen kommunikointi on suuri edellytys kestävän brändin luomiseen. Tänä päivänä kestävän brändin rakentaminen on erittäin kriittistä, koska lisääntyneen kiinnostuksen seurauksena kuluttajien keskustelu aiheesta on lisääntynyt ja kestävälle toiminnalle kaikilla aloilla riittää kysyntää.
Mitkä tutkimustulokset luvussa 2 olivat mielestäsi kiinnostavia?
- Kaikki neljä käyttäytymisryhmää oli hyvin erilaisa ja jakuatuivat laajasti maiden välillä. Kohderyhmäkeskeisesti jako maiden välillä oli kuitenkin melko tasainen, mikä oli mielestäni mielenkiintoista. Mielestäni 'omistatunut' kohderyhmä oli kaikista mielenkiintoisin, koska siinä kestävyys huomioidaan ihan jokaiselta kantilta. Itselläni tälläinen tyyli olisi liian radikaali ja tiedän ettei se tulisi toiminaan, mutta oli mielenkiintoista lukea tälläinenkin näkemys asiasta.
Pohdi, millaisella markkinoinnilla ja viestinnällä vaikutetaan raportissa kuvattuihin neljään eri kohderyhmään (Ego, Moderate, Smart ja Dedicated)? Voit myös ehdottaa eri ryhmille sopivia tuotteita tai palveluja.
- EGO kohderymälle suosittelisin markkinointia ja mainontaa, joka olisi mahdollisimman yksinkertaista ja helppoa, sillä he eivät ole äärettömän kiinnostuneita keskittymään tiedon etsintään vaan kaipaavat helppoja ratkaisuja. Kyseiselle ryhmälle myös rahan käyttö on tärkeää, joten halpojen hintojen mainostaminen voisi toimia. Heidän kohderyhmänsä on kiinnostunut erityisesti urheilusta, joten mainonta ja markkinointi, jossa hyödynnettäisiin urheilutapahtumia tai urheilijoita voisi toimia.
- MODERATE kohderyhmälle tärkeää on 'kohtuus kaikessa'. Kyseiselle ryhmälle raha, mutta myös järkevät päätökset ovat tärkeitä. Heille voisi toimia myös erilaiset kampanjat, jolla voisi säästää rahaa, mutta näissä täytyisi huomioida jotenkin vastuullisuus. Modetary kohderyhmälle helpot vastuulliset valinnat toimivat, mutta liian paljon tähän he eivät halua käyttää aikaa. Tämä kohderyhmä tekee päätöksiä usein trendien perässä, joten trendimainonta,- ja markkinointi toimisi heille hyvin.
- SMART kohderyhmä tietää mitä haluaa ja on valmis ottamaan asioista selvää. Tälle kohderyhmälle on ehdottomasti tärkeämpää miettiä kohdennettua mainontaa, verrattuna edellisiin. He haluavat ottaa vastuullisuuden huomioon jokapäiväisille teoilla ja siksi heille suosittelisin nimeomaan kohdennettua markkinointia ja mainontaa.
- DEDICATED kohderymälle kestävyys on pääasia kaikissa elämän osa-alueissa. He ovat usein hyvin tietoisia yritysten toiminnoista ja haluavat kertoa oman mielipiteensä lähes kaikkeen. Samoin kun Smart- kohderyhmälle, niin tällekkin painottaisin kohdennettua markkinointia sekä mainontaa. Kuitenkin edellistä kohderyhmää tarkemmin miettisin mitä mainostan ja markkinoin, sillä he ottavat kaikesta selvää ja kertovat kyllä jos jokin yritystoiminnassa mättää.
Miten vastuullisuus näkyy valitsemasi yrityksen toiminnassa ja viestinnässä?
- Lumenella vastuullisuus tarkoittaa konkreettisia tekoja raaka-aineiden vastuullilisesta hankinnasta, asiakastyytyväisyyden varmistamiseen ja yhteisestä hyvästä huolehtimiseen asti. Yritys on kiteyttänyt vastuullisuuden neljään painopisteeseen, joita ovat; vastuullisten tuotteiden myynti, avoin toimiminen kuluttajien kanssa, kestävä tuotanto ja vastuullinen yrityskansalaisena oleminen.
Vastuullisuudessa Lumene huomioi myös sidosryhmien odotukset, näkemykset ja toimintaan vaikuttaviin megatrendeihin. Lumene huolehtii tuoteiden turvallisuudesta, eikä tee eläinkokeita. Heillä huolehditaan koko hankintaketjun vastuullisuudesta ja tuotannossa hyödynnetään kestäviä luonnonvaraisia raaka-aineita. Pakkasumateriaaleja kehitellään koko ajan ja niistä pyritään tekmeään kokoajan kestävämpiä. Lumenella keskitytään tähtäämään hiilineutraaliin tuotantoon ja he tekevät jatkuvasti toimia tuotantonon päästöjen vähentämiseksi sekä jätehuollon ja kierrätyksen tehostamiseksi. Vastuullisuutta Lumene ottaa huomioon myös asiakasviestinnässä. Heillä halutaan huolehtia avoimestä vuorovaikutuksesta kuluttajien kanssa ja seurata asiakastyytyväisyyttä jatkuvasti. Asiakkaiden ja kuluttajien kuunteleminen on Lumenelle tärkeää ja näin he edistävät toiminallaan ihmisten hyvinvointia.
Lähteet:
https://www.lumene.com/fi/responsibility.html
https://learn.hamk.fi/pluginfile.php/205049/mod_resource/content/1/Official%20Report%20FI.pdf
-
Kiitos tästä mielenkiintoisesta kirjoituksesta. Liiketoiminnan vastuullisuus korostuu varmasti nykyään enemmän, etenkin aloilla, missä toiminta perustuu tuotteiden valmistamiseen ja valmistusprosessiin liittyvään kestävään kehitykseen. En ollut tietoinen tästä tutkimuksesta joten täytyy tutustua tähän tarkemmin. Siskoni yritys Espoossa pyrkii nyt liiketoimintaa kehittämään konsultoinnin avulla ja voisin hänelle tämän kirjoituksen jakaa jos tämä toisi myös uusia ajatuksia liiketoiminnan kehittämiseen. https://www.xsolutions.fi/
VastaaPoista