Strategia/ VKO 13

Lumene on tunnettu siitä, että he haluavat painottaa kauneutta ja hyvinvointia kaikille, iästä riippumatta. Lumenen uudistettua ilmeensä kampanjoiden avulla, heidän kohdennettu markkinointi loppui 45- vuoteen, joka oli ristiriidassa heidän asiakassegmentin kanssa. Lumene haluaa kuitenkin brändiuudistuksen myötä puhutella erityisesti kokonaisvaltaisesti itsestään huolehtivia ja hyvinvointia arvostavia naisia, ikään ja ulkonäköön katsomatta.


Lumenella ei ole suoranaista julkista markkinointistrategiaa, he kuitenkin tuovat tavoitteet esille teksteissään ja sivuillaan. Viime vuoden lokakuussa Lumenen toimitusjohtajaksi vaihtui Johan Berg ja hänen myötään kansainvälisyysstrategiaa on lähdetty hiomaan kunnolla. Aiemmin Lumene on hakeutunut useisiin maihin, mutta vain muutamilla tuotteillaan. Nyt tavoitteena on saada laaja valikoima muihin maihin, vaikka tämä tarkoittaisi maiden vähenemistä määrällisesti. Nykypäivänä kun halutaan yrityksen kasvavan, vaatii se usein kansainvälistymistä, joten Lumenen jo suuren suosion kasvattaminen kansainvälisesti on mielestäni erittäin järkevää.

Lumene on huomioinut jo pitkään ympäristöä ja halunnut ekologisuuden ja vastuullisuuden näkyvän tuotteissaan ja tuotannossaan. Tänä päivänä kuluttajat haluavat panostaa yhä enemmän vastuullisiin ja ekologisiin valintoihin ja tähän Lumene kiinnittää huomiotaan strategioiden suunnittelussaan. Kuluttajat ovat yhä tarkempia siitä, kuinka tuote valmistetaan ja mitä raaka-aineita siinä käytetään ja tähän Lumene mielestäni panostaa todella hyvin. Heiltä löytyy sosiaalisissa medioissa videoita tuotteiden valmistuksesta ja videoita, joissa kerrotaan mitä tuotteet tarkalleen sisältävät. Lumene esimerkiksi poisti turpeen käytön ihonhoitotuotteissaan, vaikka turvenaamiot olivat erittäin suosittuja, ei se istu enää Lumenen ilmastointistrategiaan. Ilmastointistrategian pohjalta Lumene hyödyntää tuotteissaan suonantimia, kuten hillaa. Marjoista hyödynnetään ne osat, jotka jäävät elintarvikevalmistuksesta yli, kuten siemenet.

Kosmetiikkamarkkina on hyvin kilpailtua ja siksi myyntipistemarkkinoinnin tulee olla huomiota herättävä ja sen pitää ohjata kuluttajaa oikeaan paikkaan. Yhtenä markkinointistrategiana Lumenella oli päivittää myymälämarkkinoinnin ilmettä. Tavoitteena oli nostaa tuotteita enemmän esille brändivisuaaleissa sekä valokaappijulisteissa.

Yksi minun mielestä erittäin toimiva markkinointistrategian osa on Lumene brändilähettiläs. Tämän avulla tietoisuus Lumenesta merkkinä sekä tuotteiden valmistuksesta leviää. Tämän vuoden brändilähettilääksi valittiin Niina Kurkinen, joka on ollut Lumene kasvona jo 1990- luvulla. Tässäkin haluttiin tuoda esille kiertotalouden sanomaa.


Lähteet,
https://www.grano.fi/ajankohtaista/paivitimme-lumenen-myymalamainontaa
https://tiiakoivusalo.fi/2018/03/naistenpaiva-ja-miksi-lumene-ja-mina.html
https://www.vapamedia.fi/2019/11/21/lumenen-branditarina-kantaa/
https://www.marmai.fi/uutiset/lumene-50-uusii-brandiaan-ja-hakee-markkinointikumppania-mutta-se-on-osoittautunut-hankalaksi-emme-me-halua-mitaan-ravakkaa-ja-erilaista/76e0ed3c-dacf-4fb4-8aae-82c510baf299

Kommentit