Liiketoiminnan vastuullisuus/ VKO 12
Vastuullisuus liiketoiminnassa on kiihtyvää vauhtia kasvava trendi. Vastuullisuus edistää yritysten innovatiivisuutta, tehostaa riskienhallintaa, mahdollistaa kasvun kestävän kehityksen mukaisesti sekä auttaa turvaamaan liiketoiminnan edellytykset myös pidemmällä aikavälillä.
Yrityksen liiketoimintaosaamisen menestykseen osana on vastuullisuus. Sanansa mukaisesti vastuullinen yritys toimii mahdollisimman kestävällä tavalla ja sovittaa yhteen yrityksen ja sen sidosryhmien tavoitteet ja odotukset.
Jotta yritys on kannattava, kilpailukykyinen, elinvoimainen ja menestyvä myös pitkällä tähtäimellä, sen on tärkeää toimia ekologisesti, sosiaalisesti ja taloudellisesti kestävällä tavalla. Tällainen yritys parantaa jatkuvasti resurssitehokkuuttaan ja minimoi toimintansa kielteiset ympäristövaikutukset. Yritys toimii vastuullisesti sidosryhmiään kohtaan ja sen voimavarana ovat motivoitunut ja jatkuvasti kehittyvä henkilöstö.
Yksinkertaistettuna vastuullinen yritys siis kokee olevansa vastuussa ympäröivästä yhteiskunnasta, ihmisistä ja ympäristöstä. Yritys valitsee tällöin kestävämpiä ratkaisuja päätöksenteoissaan. Vastuullisuus on siis päätöksentekoa ja käytännön toimintaa, jolla tähdätään parempaan liiketoimintaan ottamalla huomioon ympäröivät ihmiset, yhteiskunta ja ympäristö. Tänä päivänä vastuullisuus näkyy yhä enemmän yhteiskunnassamme. Vastuullisuus huomioidaan niin vaatteissa, ruuassa, liikkumisessa, auton hankinnassa kuin myös isommissa päätöksissäkin. Vastuullisuus on siis osa lähes kaikkien arkipäivää. Jos siihen ei itse halua vaikuttaa, päivittäin vastuullisuudesta huomioimisesta kuulee tai ainakin sitä näkee.
LUMENEN vastuullisuus
Yksi Lumenen liiketoiminnan lähtökohdista on vastuullisuus. Lumenella se tarkoittaa konkreettisia tekoja raaka-aineiden vastuullisesta hankinnasta, asiakastyytyväisyyden varmistamiseen ja yhteisestä hyvästä huolehtimiseen asti. Lumenen tuotteiden laadun ja turvallisuuden varmistaminen koko tuotteen elinkaaren aikana huomioidaan aina tutkimus- ja tuotekehitysvaiheesta valmistukseen ja käyttöön saakka. Yritys on kiteyttänyt vastuullisuuden neljään painopisteeseen, joita ovat; vastuullisten tuotteiden myynti, avoin toimiminen kuluttajien kanssa, kestävä tuotanto ja vastuullinen yrityskansalaisena oleminen.
Vastuullisuudessa Lumene huomioi myös sidosryhmien odotukset, näkemykset ja toimintaan vaikuttaviin megatrendeihin. Lumene huolehtii tuotteiden turvallisuudesta, eikä tee eläinkokeita. Heillä huolehditaan koko hankintaketjun vastuullisuudesta ja tuotannossa hyödynnetään kestäviä luonnonvaraisia raaka-aineita. Pakkasumateriaaleja kehitellään koko ajan ja niistä pyritään tekmeään kokoajan kestävämpiä. Lumenella keskitytään tähtäämään hiilineutraaliin tuotantoon ja he tekevät jatkuvasti toimia tuotantonon päästöjen vähentämiseksi sekä jätehuollon ja kierrätyksen tehostamiseksi. Lumenen tuotteissa hyödynnetään puhdasta suomalaista vettä, joten hyvä vesivarojen hallinta on Lumenelle erityisen tärkeää.
Vastuullisuutta Lumene ottaa huomioon myös asiakasviestinnässä. Heillä halutaan huolehtia avoimesta vuorovaikutuksesta kuluttajien kanssa ja seurata asiakastyytyväisyyttä jatkuvasti. Asiakkaiden ja kuluttajien kuunteleminen on Lumenelle tärkeää ja näin he edistävät toiminallaan ihmisten hyvinvointia. Lumenella toimitaan lakien ja säädösten mukaan, mutta heillä halutaan toimia näin yhä enemmän. Lumenella halutaan työllistää suomalaisia suosimalla paikallisia kumppaneita ja alihankkijoita.
Lumene erottautuu kilpailijoista nimeomaan näiden seikkojen takia. Kauneusalalla yhä edelleen monet yritykset teettävät eläinkokeita ja käyttävät tuotannossaan ei-ekologisia raaka-aineita. Lumenen koko tuotanto tapahtuu Suomessa ja tämäkin on harvinaista tällä alalla. Yritys haluaa keskittyä myös laajemmin siihen, missä kaikessa vastuullisuutta voidaan huomoida ja tämä tuli ilmi esimerkiksi vastuullisen asiakasviestinnän kohdallla.
Lähteet:
https://www.aaltopro.fi/aalto-leaders-insight/2018/kannattaako-vastuullisuus-liiketoiminnassa https://www.ecoreal.fi/blog/blogi-mita-vastuullinen-liiketoiminta-kaytannossa-tarkoittaa/ https://www.lumene.com/fi/responsibility.html
Yksinkertaistettuna vastuullinen yritys siis kokee olevansa vastuussa ympäröivästä yhteiskunnasta, ihmisistä ja ympäristöstä. Yritys valitsee tällöin kestävämpiä ratkaisuja päätöksenteoissaan. Vastuullisuus on siis päätöksentekoa ja käytännön toimintaa, jolla tähdätään parempaan liiketoimintaan ottamalla huomioon ympäröivät ihmiset, yhteiskunta ja ympäristö. Tänä päivänä vastuullisuus näkyy yhä enemmän yhteiskunnassamme. Vastuullisuus huomioidaan niin vaatteissa, ruuassa, liikkumisessa, auton hankinnassa kuin myös isommissa päätöksissäkin. Vastuullisuus on siis osa lähes kaikkien arkipäivää. Jos siihen ei itse halua vaikuttaa, päivittäin vastuullisuudesta huomioimisesta kuulee tai ainakin sitä näkee.
LUMENEN vastuullisuus
Yksi Lumenen liiketoiminnan lähtökohdista on vastuullisuus. Lumenella se tarkoittaa konkreettisia tekoja raaka-aineiden vastuullisesta hankinnasta, asiakastyytyväisyyden varmistamiseen ja yhteisestä hyvästä huolehtimiseen asti. Lumenen tuotteiden laadun ja turvallisuuden varmistaminen koko tuotteen elinkaaren aikana huomioidaan aina tutkimus- ja tuotekehitysvaiheesta valmistukseen ja käyttöön saakka. Yritys on kiteyttänyt vastuullisuuden neljään painopisteeseen, joita ovat; vastuullisten tuotteiden myynti, avoin toimiminen kuluttajien kanssa, kestävä tuotanto ja vastuullinen yrityskansalaisena oleminen.
Vastuullisuudessa Lumene huomioi myös sidosryhmien odotukset, näkemykset ja toimintaan vaikuttaviin megatrendeihin. Lumene huolehtii tuotteiden turvallisuudesta, eikä tee eläinkokeita. Heillä huolehditaan koko hankintaketjun vastuullisuudesta ja tuotannossa hyödynnetään kestäviä luonnonvaraisia raaka-aineita. Pakkasumateriaaleja kehitellään koko ajan ja niistä pyritään tekmeään kokoajan kestävämpiä. Lumenella keskitytään tähtäämään hiilineutraaliin tuotantoon ja he tekevät jatkuvasti toimia tuotantonon päästöjen vähentämiseksi sekä jätehuollon ja kierrätyksen tehostamiseksi. Lumenen tuotteissa hyödynnetään puhdasta suomalaista vettä, joten hyvä vesivarojen hallinta on Lumenelle erityisen tärkeää.
Vastuullisuutta Lumene ottaa huomioon myös asiakasviestinnässä. Heillä halutaan huolehtia avoimesta vuorovaikutuksesta kuluttajien kanssa ja seurata asiakastyytyväisyyttä jatkuvasti. Asiakkaiden ja kuluttajien kuunteleminen on Lumenelle tärkeää ja näin he edistävät toiminallaan ihmisten hyvinvointia. Lumenella toimitaan lakien ja säädösten mukaan, mutta heillä halutaan toimia näin yhä enemmän. Lumenella halutaan työllistää suomalaisia suosimalla paikallisia kumppaneita ja alihankkijoita.
Lumene erottautuu kilpailijoista nimeomaan näiden seikkojen takia. Kauneusalalla yhä edelleen monet yritykset teettävät eläinkokeita ja käyttävät tuotannossaan ei-ekologisia raaka-aineita. Lumenen koko tuotanto tapahtuu Suomessa ja tämäkin on harvinaista tällä alalla. Yritys haluaa keskittyä myös laajemmin siihen, missä kaikessa vastuullisuutta voidaan huomoida ja tämä tuli ilmi esimerkiksi vastuullisen asiakasviestinnän kohdallla.
Lähteet:
https://www.aaltopro.fi/aalto-leaders-insight/2018/kannattaako-vastuullisuus-liiketoiminnassa https://www.ecoreal.fi/blog/blogi-mita-vastuullinen-liiketoiminta-kaytannossa-tarkoittaa/ https://www.lumene.com/fi/responsibility.html
Kommentit
Lähetä kommentti